Children’s Rights in the Paradigm of Social Education in the Ukrainian SSR

Authors

  • O. Povar

Keywords:

children's rights, social education, social education Declaration of the Ukrainian SSR children Code of Laws on public education, labor school, orphanages

Abstract

The article analyzes the origins of the idea of children's rights of Ukraine in the national philosophical and pedagogical science of the 1920-ies with a focus on the Declaration on Social Education of Children and the ideas of its authors (A. Popov, G. Grynko, J. Mamontov). The theory was corroborated as part of a plan for a communist transformation of the society and determined the principles of the Ukrainian SSR policy in the domain of education aimed at bringing up children in the spirit of communism through the concepts of labor education. At the same time the Declaration put forward the idea of children's rights, namely, it suggested to register all children aged from 7 to 15; to use all means to ensure the rights of every child to education, material security, upbringing, health, pedagogical (rather than purely legal) influence on the offenders; to remove the child from the street, and to protect the rights of children, who live in a family but need certain kind of support. It is shown that the Declaration is based on pre-revolutionary philosophical, legal and pedagogical ideas of the Russian philosophers and educators. It was for the first time in the history of Ukraine that the child's legal status as a separate legal entity had been defined.

References

Антология педагогической мысли Украинской ССР / сост. Н.П. Калениченко ; собр., ред., предисл. М.В. Фоменко, др. – М.: Педагогика, 1988. – 640 с.

Березівська Л. Розробка Наркомосом УСРР системи шкільної освіти та її апробація в контексті соціально-економічних та соціально-політичних детермінант (1920-1924) / Л. Березівська // Історико- педагогічний альманах. – 2007. – Вип. 1. – С. 12-29.

Будник О. Соціальні аспекти етновиховання молоді в українській педагогіці 1920-х років / О. Будник // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету ім. П. Тичини. – Умань: ПП О.О. Жовтий, 2012. – Вип. 42. – Ч. 1. – С. 168–175.

Веремчук А. Українська педагогіка 1920-х років: Г.Ф. Гринько / А. Веремчук // Психолого- педагогічні проблеми сільської школи: збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – Умань, 2012. – Вип. 42. – Ч. 2. – С. 186-191.

Договір про утворення Союзу Радянських Соціалістичних Республік // Український Інститут Національної Пам’яті [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.memory.gov.ua/publication/dogovir-pro-utvorennya-soyuzu-radyanskikh-sotsialistichnikh-respublik.

Зайченко І. В. Історія педагогіки : у двох книгах / І. В. Зайченко. – Видавничий Дім «Слово», 2010. – Книга ІІ: Школа, освіта і педагогічна думка в Україні. – 2010. – 1032 с.

Історія педагогіки: курс лекцій. – Київ, 2004. – 171 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.info-library.com.ua/books-text-551.html.

Історія педагогіки: лекції та хрестоматія / Е. І. Федорчук, В. В. Федорчук. – Кам’янець- Подільський: Вид-во ПП Зволейко, 2007. – 320 с.

Калениченко Н. Проблема сім’ї та сімейного виховання в Україні (20-ті роки ХХ ст.) / Н. Калениченко // Шлях освіти. – 1997. – № 4.– С. 47–50.

Калуга Т. О. Поняття «соціальне виховання» в понятійно-термінологічній системі вітчизняної педагогіки 20-х років ХХ століття / Т. О. Калуга // Вісник КНУ імені Тараса Шевченка. – 2011. – № 5 (216). – С. 125– 131.

Кузьменко М. М. Система освіти в УСРР у 1920-х рр.: історико-теоретичний аспект / М. М. Кузьменко // Український історичний журнал. – 2004. – № 5. – С. 66-80.

Любар О. О. Історія української школи і педагогіки / О. О. Любар, М. Г. Стельмахович, Д. Т. Федоренко. – К.: Т-во «Знання», КОО, 2003. – 450 с.

Маловідомі першоджерела української педагогіки (друга половина ХІХ-ХХ ст.): хрестоматія /упоряд. Л. Д. Березівська [и др.]; упоряд.: Л. Д. Березівська та ін. – Київ: Науковий світ, 2003. – 418 с.

Музиченко П.П. Історія держави і права України : навч. посіб. [Ел. ресурс]/ П.П. Музиченко. – К.: Знання, 1999. – 661 c. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://westudents.com.ua/glavy/60959-kodeks-zakonv-pro-narodnu-osvtu-usrr-.html

Мушка О.В. Освітня діяльність керівників Наркомосу УСРР періоду 1919-1930 років / О.В. Мушка [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/138.

Рябошапко Л. Кодифікація законодавства про освіту – складова освітніх реформ / Л. Рябошапко // Віче. – 2010. – № 19 (Жовтень). – С. 25-28.

Сірополко С. Історія освіти в Україні / С. Сірополко. – К.: Наукова думка, 2001. – 912 с.

Харук Т.Я. Становлення закладів соціального виховання в Україні: історичний аспект / Т. Я. Харук // Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». – Хмельницький: ХІСТ, 2012. – № 5. – С. 211-214.

Published

2016-10-27

How to Cite

Povar О. (2016). Children’s Rights in the Paradigm of Social Education in the Ukrainian SSR. History and Law Journal, 8(2), 207–212. Retrieved from http://www.chasopys.hl.vnu.volyn.ua/index.php/chasopys/article/view/398

Issue

Section

РОЗДІЛ 6. ТРИБУНА МОЛОДИХ УЧЕНИХ